Wtryskiwacze

  • wtryskiwacz Siemens DEKA

    wtryskiwacz Siemens DEKA

Wtryskiwacze

 
Wtryskiwacze są jednym z najmniej zawodnych elementów układu wtryskowego.  Żeby jednak nie mieć z nimi problemów konieczne jest zachowanie szczególnej czystości przy operowaniu na otwartym układzie wtryskowym. Wtryskiwacze zabezpieczone są przez potrójny układ filtrujący:
  • filtr przy siatkowy w zbiorniku paliwa
  • filtr wymienny na przewodzie paliwowym (tylko Megane)
  • filtr w króćcu zasilającym pompy wysokiego ciśnienia
  • filtr na wejściu do listwy wtryskowej. 
  • filtr przed regulatorem paliwa
Pomimo tego jeśli odrobina zanieczyszczeń dostanie się do listwy wtryskowej i zostanie wciągnięta przez wtryskiwacz, nastąpi jego zatkanie. Objawia się to najczęściej nierównomierna pracą silnika i nie można zdiagnozować przyczyny takiego stanu za pomocą komputera. W takim wypadku uszkodzony wtryskiwacz należy wymienić na sprawny.
 
Z uwagi na to że w Lagunie nie zastosowano żadnego wymiennego filtra paliwa, zalecane jest zastosowanie dodatkowego filtra papierowego który podnosi czystość układu paliwowego oraz jest łatwy do wymiany. Przykładowy montaż dodatkowego filtra w komorze silnika.


Demontaż i montaż listwy wtryskowej

 
Bardzo ważne ! wszelkie prace należy przeprowadzać wyłącznie na zimnym silniku. Na wszelki wypadek należy mieć także w pobliżu gaśnicę. Próba wyjęcia na rozgrzanym silniku może doprowadzić do pożaru. Paliwo jest pod wysokim ciśnieniem i o temperaturze ok. 100. Rozszczelnienie takiego układu prowadzi do natychmiastowego wrzenia benzyny i wyrzucenia jej na zewnątrz, co może spowodować zapłon i eksplozję oparów lub poparzenie. Należy zachować szczególną czystość, żeby żadne zanieczyszczenia nie przedostały się do wnętrza układu wtryskowego. Nieprzestrzeganie czystości może prowadzić do uszkodzenia wtryskiwaczy.
 
  • Odłączyć rurę filtra powietrza i rurę regulatora obrotów biegu jałowego
  • Zdjąć rezonator powietrza.
  • Odpiąć przewód podciśnienia wspomagania pompy hamulcowej
  • Odpiąć wtyczkę potencjometru przepustnicy
  • Odkręcić listwę przewodów zapłonowych razem z cewką (nie ma możliwości wtedy pomylenia przewodów)
  • Odpiąć wtyczki czujnika podciśnienia oraz temperatury powietrza
  • Odłączyć wtyczki regulatora i czujnika ciśnienia
  • Odłączyć wtyczkę zaworu regulatora biegu jałowego
  • Odłączyć przewód odpowietrzenia skrzyni korbowej
  • Odłączyć przewód odpowietrzenia prowadzący do filtra węglowego
  • Odkręcić dwie śruby "10" na górze kolektora oraz dwie "13" z przodu kolektora
  • Wykręcić dwie szpilki "M8" (środkową i prawą) mocujące kolektor od dołu. *
  • Odłączyć wtyczkę wiązki wtryskiwaczy
  • Odkręcić stalowy przewód od pompy wysokiego ciśnienia
  • Za pomocą narzędzia zbliżonego działaniem do mot1532 wyciągnąć kompletną listwę wtryskową
  • Wysunąć za pomocą śrubokręta zabezpieczenia wtryskiwaczy
  • Wysunąć wtryskiwacze z listwy
 
* Szpilki po lewej nie trzeba wykręcać gdyż kolektor ma nacięcie umożliwiające przesunięcie kolektora w prawo do góry. Jeżeli nie wykręcimy tych szpilek, alternator utrudni możliwość zdjęcia kolektora. Po wykręceniu szpilek i odkręceniu jednej śruby od strony osłony rozrządu, kolektor lekko wysuwa się w prawą stronę i do góry. Bez wykręcania szpilek kolektor można wyciągnąć, ale trzeba go trochę poszarpać we wszystkie strony. Gorzej jest z włożeniem, na dodatek można uszkodzić uszczelkę między kolektorem a głowicą.

Przed montażem należy wymienić górny o-ring uszczelniający wtryskiwacza oraz teflonową podkładkę. Dolne tulejkę teflonową należy wymienić w przypadku gdy widoczne jest wytopienie teflonu na skutek przepływu gorących gazów. Do wymiany tulejki konieczny jest specjalny przyrząd. Montaż przebiega w odwrotnej kolejności. Należy pamiętać o przesmarowaniu o-ringów przed wciśnięciem wtryskiwaczy w listwę, ułatwia to montaż oraz zapobiega to ich skręcaniu się. 

Szczelność układu ma zasadnicze znaczenie dla prawidłowej pracy silnika i bezpieczeństwa. Dlatego też wszystkie operacje wykonujesz na własne ryzyko.
Zestaw oryginalnych uszczelnień wtryskiwacza 7701206551


Uszkodzenie górnego uszczelnia wtryskiwacza


 
Script logo