Regulator ciśnienia

  • Regulator

    Regulator

  • regulator 7700113483

    regulator 7700113483

  • Uszkodzone gniazdo listwy

    Uszkodzone gniazdo listwy

  • Zużyte gniazdo regulatora

    Zużyte gniazdo regulatora

  • Zużyta kulka zaworu regulatora

    Zużyta kulka zaworu regulatora

  • Regulator F5R

    Regulator F5R

Regulator ciśnienia paliwa

 
Największy problem silnika to regulator ciśnienia paliwa, który odpowiada za utrzymanie odpowiedniego ciśnienia w listwie wtryskowej wg założonej krzywej w zależności od obrotów i obciążenia silnika. Niestety większość regulatorów posiada wadę fabryczną, która często powodowała zacinanie się regulatora co skutkowało także awaryjnym wyłączeniem silnika. 
Przyczyną jest zastosowanie tworzywa termoplastycznego, które pod wpływem wysokiej temperatury i benzyny traci z czasem swoje pierwotne właściwości. Dochodzi do tego osad z paliwa osadzający się na ściankach, który z czasem utrudnia poruszanie się tłoczka regulatora (szczelina między tłoczkiem a tuleją wynosi 0,05mm). Znane są przypadki gdzie regulatory były wymieniane nawet sześciokrotnie w ciągu roku, na szczęście w ramach gwarancji. Na dodatek regulatory te są dostępne tylko przez autoryzowane serwisy Renault w cenie ok. 1200 zł. Jak do tej pory nie pojawiły się żadne zamienniki regulatora. Dodatkowo, żeby mieć roczną gwarancję trzeba regulator założyć w serwisie co podnosi koszty prawie do 1600 zł.
 
Obecnie regulatory można już regenerować. Regeneracja regulatora przedłuża żywotność mechaniczną do ok. 150-200 tys km przebiegu. Regulatory można także nabyć na rynku wtórnym w cenie 200-600 zł lecz jest to obarczone dużym ryzykiem, gdyż sporo uszkodzonych regulatorów jest sprzedawanych przez osoby które nabyły nowe,  a te pochodzące z demontażu mogą za chwilę przestać prawidłowo działać.

Regulatory mają oznaczenia 7700113483 (Renault -pierwszy montaż) 226706542R ( Renault -produkcja niemiecka) lecz wszystkie są wzajemnie zamienne.
 
Jeżeli zdecydujemy się na zakup nowego regulatora, koniecznie musi to być 226706542R, jest on o wiele lepszej jakości niż oryginalne 7700113483.
Identyczną konstrukcje oraz ten sam problem mają regulatory ciśnienia w silniku Citroen C5 2.0HPI (EW10D), silnikach Opel 2.2 Direct (Z22YH) oraz Mercedes CGI (2710780289).

 

Demontaż i montaż regulatora

Bardzo ważne !
    Regulator można demontować wyłącznie na zimnym silniku. Na wszelki wypadek należy mieć także w pobliżu gaśnicę. Próba wyjęcia na rozgrzanym silniku może doprowadzić do pożaru. Paliwo jest pod wysokim ciśnieniem i o temperaturze ok. 100
°C. Rozszczelnienie takiego układu prowadzi do natychmiastowego wrzenia benzyny i wyrzucenia jej na zewnątrz, co może spowodować zapłon i eksplozję oparów lub poparzenie

    Po odkręceniu dwóch śrub torx należy przekręcić zawór tak aby ucho wystawało poza krawędź listwy. Następnie podważając za ucho wyciągnąć zawór do góry. Należy starać się żeby nie przechylać zaworu na boki gdyż łatwo można uszkodzić gniazdo w listwie. Montaż polega na wciśnięciu go prostopadle do gniazda i dokręceniu. Nie należy przechylać regulatora na boki gdyż może to spowodować nieprawidłowe ułożenie o-ringów uszczelniających. Jeżeli gniazdo regulatora w dolnej części ma choć małą ryskę, uzyskanie szczelności jest niemożliwe. 

    Oryginalne o-ringi 7x1,5 zastępowane są fluorowym FKM 7,1x1,6. O-ringi te są o 0,1 mm grubsze co ułatwia uszczelnienie, ale utrudnia montaż. Jeżeli o-ring nie chce wejść pod naciskiem palca, należy wyjąć regulator i sprawdzić czy nie jest uszkodzona powierzchnia gniazda. Wciskanie na siłę lub wbijanie zniszczy o-ring. Przed założeniem o-ringów na regulator należy je posmarować smarem żeby ułatwić montaż, przed włożeniem regulatora w gniazdo należy najlepiej zanurzyć główkę regulator w oleju silnikowym i następne wcisnąć w gniazdo, zapobiega to zwijaniu się ich podczas wciskania. Moment dokręcenia śrub regulatora wynosi 2Nm. 

    Szczelność układu ma zasadnicze znaczenie dla prawidłowej pracy silnika i bezpieczeństwa. Dlatego też procedura serwisowa Renault nie przewiduje demontażu samego regulatora, a wyłącznie jego wymianę wraz listwa wtryskową. Spowodowane jest trudnością w uzyskaniu odpowiedniej szczelności połączenia oraz możliwością uszkodzenia gniazda w listwie. Gorąca benzyna pod dużym ciśnieniem ma bardzo dobre właściwości penetrujące i nawet najmniejsza szczelina nie stanowi dla niej problemu. Dlatego też wszystkie operacje wykonujesz na własne ryzyko.  
 
 

Sterowanie regulaorem ciśnienia

 
Regulator ciśnienia sterowany jest zasilaczem PWM z komputera silnika. Częstotliwość pracy zasilacza wynosi 400Hz. Wartość RCO (PR484) czyli wypełnienia powinna podczas pracy wynosić 35 +/- 10% czyli zawierać się w zakresie 25-45%. Czym niższe RCO tym układ paliwowy jest w lepszym stanie i w przypadku nowej pompy wysokiego ciśnienia oraz nowego regulatora wynosi nawet poniżej 25%. Po rozgrzaniu silnika wartość RCO wzrasta o kilka procent z powodu zmniejszenia się sprawności magnetycznej regulatora. Podczas rozruchu RCO wynosi 70%.
Wartość można zmierzyć za pomocą Clipa lub większością nowych multimetrów z funkcją Hz/% .
 

Uszkodzone gniazdo regulatora

 
Uszkodzone gniazdo regulatora poprzez przechylanie na boki podczas demontażu. W takie gniazdo nie da się włożyć o-ringu bez jego uszkodzenia. Uzyskanie szczelności jest prawie niemożliwe.
Uszkodzenie powierzchni styku o-ringu. Uszkodzenie jest niewielkie, ale na wolnych obrotach silnik nie utrzymywał wystarczającego ciśnienia i zapalała się kontrolka wtrysku

Uszkodzone gniazdo regulatora poprzez przechylanie na boki podczas demontażu. W takie gniazdo nie da się włożyć o-ringu bez jego uszkodzenia. Uzyskanie szczelności jest prawie niemożliwe.

Uszkodzony zawór regulatora



 
Uszkodzenie gniazda przez owalizację otworu  





 
 
 
 
 
Uszkodzenie kulki zaworu 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Regulator F5R

 
Regulator ciśnienia F5R. Jest to regulator z zaworem z węglika wolframu o twardości >90ShA przez co jego trwałość jest wielokrotnie wyższa niż oryginalne zawory Renault. 
Script logo